روش های عیب یابی تجهیزات دوار

عیب یابی تجهیزات دوار با روشهای نوین پایش وضعیت آنالیز ارتعاشات، آنالیز ترموگرافی، آنالیز صدا، آنالیز جریان، آنالیز مودال و آنالیز ODS بعلاوه انجام اقدامات اصلاحی مانند بالانس در محل و بالانس کارگاهی، الاینمنت و دیگر اقدامات در صورت نیاز قابل انجام می باشد

انجام اقدامات اصلاحی پس از انجام عیب یابی شامل:

انواع بالانس ها:

  • بالانس در محل: در بسیاری موارد امکان دمونتاژ تجهیز وجود نداشته و یا مقرون به صرفه اقتصادی نیست بنابراین بهترین روش برای بالانس اینست که اینکار در محل به وسیله تکنیک های بالانس در محل در یک و یا دو صفحه انجام شود. البته امکان بالانس در صفحات بیشتر  (تا هشت صفحه) وجود دارد اگرچه در اغلب موارد به کار نمی آید. خوشبختانه تا کنون توانسته در صنایع و تجهیزات مختلف اقدام به بالانس در محل نماید از جمله در شرکتهای سیمان، چوب، نئوپان، ام دی اف، فولاد، دام و طیور، آجر، آهک، سرامیک، موادغذایی، شیمیایی، فولاد و … اقدام به عیب یابی و بالانس نموده ایم.
  • بالانس کارگاهی: یکی از الزامات ساخت تجهیزات دور بالا بالانس قطعات تشکیل دهنده آن میباشد. آنبالانسی در ساخت به دلایل مختلف مانند وجود حفره در عملیات ریخته گری، تغییر شکل های جزیی، ساییدگی و خوردگی و … به وجود می آید. فارغ از دلیل بوجود آمدن این مشکل، سازندگان موظفند تا سطح آنبالانسی را به سطح استاندارد (برحسب نوع تجهیز، دور کارکرد و وزن و حساسیت قطعه) برسانند. این کار در شرکت تجهیز پایش شمال برای تجهیزات کوچک و بزرگ قابل انجام است.
  • الاینمنت: الاینمنت تجهیزات اگرچه تاثیر کمتری از آنبالانسی روی ارتعاش عمومی تجهیز دارد اما بی شک نقش بسیار مخربی بر خرابی بیرینگها و آببند ها دارد. الاینمت صحیح تجهیزات نقش بسزایی در کاهش خرابیهای تجهیزات دارد.
  • آنالیز ارتعاشات: بی شک موفق ترین روش پایش وضعیت برای یافتن عیوب ماشین آلات دوار روش آنالیز ارتعاشات میباشد. اگر بپذیریم که عامل ارتعاش پاسخ تجهیز در محل تکیه گاه ها به وجود نیرو درون و یا حتی برون از ماشین باشد، این بدان معناست که هرگونه افزایش ارتعاشی بدلیل افزایش نیروهای درون و یا برون سیستمی (نیروهای خواسته و یا ناخواسته، مضر و یا غیر مضر) اتفاق خواهد افتاد. پیدا کردن این نیروی اضافه وارد شده به سیستم به ما کمک میکند تا ضمن شناسایی در صورت لزوم آنها را حذف کنیم و از آسیب رسیدن به تجهیز جلوگیری کنیم. این نگاه به آنالیز ارتعاشات معمولا از بسیاری از آنالیزورهای مبتدی در این حرفه مورد توجه قرار نمی گیرد.
  • آنالیز ترموگرافی: از دیگر تکنیک های موثر آنالیز ترموگرافی هست که دامنه کاری آن علاوه بر تجهیزات دوار در تجهیزات برقی و اکترونیکی و فرایندهای درون شرکتها کاربرد گسترده ای دارد. در زمینه تجهیزات دوار استفاده از این تکنیک بعنوان یک تکنیک مکمل درکنار آنالیز ارتعاشات نتایج فوق العاده مفیدی را رقم زده است. در تجهیزات برقی و الکترونیکی و فرایندی نیز این تکنیک در برخی مواقع بی بدیل است
  • آنالیز مودال: یکی از خصوصیات ذاتی هر سازه و یا تجهیز که به شکل و وزن و نوع قرارگرفتن سازه بستگی دارد فرکانس طبیعی آن است. تحریک این فرکانسها در سرعتهای بحرانی موجب تغییر شکل سازه خواهد شد. یکی از فازهای مهم کار طراحی و همچنین عیب یابی دانستن فرکانسهای طبیعی و همچنین به طبع آن دانستن میزان و نحوه تغییر شکل سازه ها در اثر نیروهای خارجی معلوم میباشد. اینکار اگرچه از نظر تئوریک دارای پیچیدگیهایی است اما  بوسیله نرم افزارهای مهندسی و روش های المان محدود قابل انجام است.
  • آنالیز ODS: بعضا مشاهده میشود که اشکالاتی در فونداسیون و شاسی تجهیزات وجود داشته که خود عامل ارتعاش بالای تجهیز میشود. در این موارد تشخیص عیب با روشهای معمول آنالیز ارتعاشات و ترموگرافی و آنالیز جریان و انالیز روغن و … غیر ممکن است. بکمک روش Operating Deflection Shape (ODS) این نوع اشکالات قابل بررسی و حل میباشد.

 

 

 

    پاسخ دهید

    ایمیل شما منتشر نخواهد شد، لطفا فیلد های ستاره دار را حتما پر کنید...*